Tilgjengelighetslenker

Systemkrav

Hvordan kan jeg se film med Vega Hjemmekino?

Vega Hjemmekino støttes av operativsystemet Windows 10 (eller nyere) og Intel-baserte Mac-maskiner med macOS 10.12 (eller nyere). Du kan også bruke Android-telefoner og nettbrett samt iPhone og iPad. Utover dette trengs bredbånds- eller fibernettforbindelse til internett.

Vega Hjemmekino-appen er kompatibel med både iPhone og Android og kan lastes ned fra Google Play store eller App Store.

Oversikt over systemkrav som trengs for å se film med Vega Hjemmekino følger.

Systemkrav Windows-maskiner

Vega Hjemmekino støttes av Windows 10 eller Windows 11 med en av følgende nettleserne: Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Opera. Vi oppfordrer brukeren til å benytte den nyeste versjonen av nettleseren. Utover dette trenger du en stabil internett-tilgang med anbefalt hastighet på 25 Mbit/s (Megabit per sekund).

Systemkrav til Mac-maskiner

Vega Hjemmekino støttes av MacOS 10.12 eller nyere med en av følgende nettlesere: Google Chrome, Firefox, Safari eller Opera. Vi oppfordrer brukeren til å benytte den nyeste versjonen av nettleseren. Utover dette trenger du en stabil internett-tilgang med anbefalt hastighet på 25 Mbit/s (Megabit per sekund).

Systemkrav til Android- og iOS-enheter (iPhone, iPad)

Utover Windows og MacOS støttes avspillinger på mobil eller nettbrett av enheter som har operativsystemene Android 6.0 eller nyere eller iOS 11.2 eller nyere.

Kan jeg se Vega Hjemmekino på Smart-TVen min?

Det finnes ingen dedikert app til dette i Smart-TVen din, dessverre. Dersom du vil sende filmen til TVen din må dette gjøres via Chromecast eller ved å koble datamaskinen din til TVen (f.eks med en HDMI-kabel). Dersom du vil sende med Chromecast til TV-en din, må du benytte Google Chrome (PC, Mac, Android) eller Vega Hjemmekino-appen (iPhone, iPad, Android). Dersom du vil sende med AirPlay til AppleTV, må du benytte Safari (Mac, iPhone, iPad) eller Vega Hjemmekino-appen (iPhone, iPad).

Jeg får ikke til å strømme innholdet. Hva skjer?

Se systemkravene beskrevet ovenfor. Forsikre deg at du har oppdatert til nyeste versjonen av nettleseren du benytter.

Hvorfor stopper avspillingen?

En av de vanligste årsakene til at avspillingen (filmen) hakker eller stopper er svak eller ustabil internettforbindelse. Tips: Forsøk å endre avspillingskvaliteten fra «auto» til en lavere bitrate.

Hvorfor får jeg ikke spilt av filmen?

Har du problemer med å spille av filmen du har leid/kjøpt så kan dette skyldes «cookies» på datamaskinen din. Tøm nettleseren for «cookies» og last inn Vega Hjemmekino på nytt før du forsøker å spille av filmen igjen. Trenger du hjelp til å slette cookies? Les mer her.

Hvordan velger jeg teksting til og fra?

Ved å velge Norwegian/Norsk tekst på cc-knappen (closed captions) i avspillervinduet. Bruker du Apple AirPlay skal du velge tekstingen ved hjelp av fjernkontrollen til Apple TVen din: Hold den midterste knappen inne og velg «Norwegian/Norsk».

Jeg får ikke opp tekst på filmen

Sjekk at du har valgt riktig tekst på CC-knappen. Hvis du bruker Chromecast eller Airplay, kan undertekster forsvinne sammen med deler av bildet hvis du bruker zoom-funksjonen på TV-en. Funksjonen er laget slik at TV-en automatisk justerer bildet til skjermen, men mange TV-er kan kutte slik at tekstene i bildet blir avskåret.

Du må også velge undertekster før du kobler til Chromecast. Om du allerede har koblet til Chromecast og vil bytte undertekster, må du først koble fra Chromecast. Deretter starter du avspilling gjennom enheten din, velger språket du vil ha, og kobler tilbake til Chromecast.

Kan jeg se film via Apple TV eller Apple Airplay?

Vega Hjemmekino har ikke en applikasjon til Apple TV. Apple AirPlay understøttes, men vær oppmerksom på at du må bruke fjernkontrollen til din Apple-Tv når du skal slå på tekst - hold inne den midterste knappen og velg Norwegian/Norsk.

Trenger jeg en brukerprofil for å se film?

Ja, du trenger en brukerprofil for å se film på Vega Hjemmekino. Dette oppretter du enkelt og greit ved å klikke på «Opprett profil» i høyre hjørne.

Trenger jeg et abonnement for å bruke Vega Hjemmekino?

Nei, hos oss forplikter du deg ikke til et abonnement. Du betaler kun for de filmene du ser, og du bestemmer selv om du vil eie eller leie filmen.

Hvor lenge er leiefilmen tilgjengelig?

Filmen er tilgjengelig på din profil i 48 timer fra du starter avspillingen.

Hvordan benytter jeg en rabattkode?

Rabattkoden tastes inn i forbindelse med betaling av filmen. Du velger tilvalget «Jeg har en rabattkode» og taster inn koden.

Hvordan finner jeg filmer hos Vega Hjemmekino?

På jakt etter en spesifikk film eller i humør for en spesifikk sjanger? Om du allerede har bestemt deg for hvilken film du ønsker å se, så kan du bruke søkefeltet i toppen av siden til å finne filmen du er på jakt etter. Hvis du vil se hele filmbiblioteket vårt trykker du på «ALLE FILMER» i toppmenyen. Vi har også sortert filmutvalget i forskjellige temaer. Disse spenner fra sjanger, til geografisk tilhørighet og annet. Dersom dette virker interessant, velger du «TEMAER» i toppmenyen. De mest populære filmene fra Vega Scene og Hjemmekino finner du øverst på forsiden.

Kan jeg se film hos Vega Hjemmekino utenfor Norge?

Nei dessverre, det går ikke.

Hvilken oppløsning vises filmene på Vega Hjemmekino i?

I utgangspunktet er alle filmene i HD-oppløsning (1920 x 1080 / 1280 x 720). Ikke alle de eldre titlene blir levert i HD-oppløsning, så enkelte av disse kan være i SD-oppløsning (720 x 480) og dette vil fremkomme i filmomtalen.

Hvorfor kan ikke alle filmene både kunne kjøpes eller leies?

Enkelte av de rykende ferske titlene er kun være tilgjengelige for kjøp de første ukene etter den digitale premieren. Enkelte titler er kanskje kun tilgjengelig for leie. Dette beror på den enkelte rettighetshaver.

Jeg fant ikke svar på spørsmålet mitt. Hva gjør jeg?

Du kan kontakte kundeservice på vegahjemmekino@vegascene.no eller på telefon 221 20 601. Telefonen har kun åpent hverdager mellom 10:00 og 15:00.

Hvis spørsmålet ditt er av teknisk karakter vil vi kunne hjelpe deg mer effektivt om du opplyser om følgende: Type enhet, operativsystem, nettleser og den versjon av nettleser du benytter.


Last ned appen for å se innholdet du har kjøpt!